швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові19187
2 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина17991
3 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»15985
4 Синонімія в українській мові12764
5 Твір - роздум на суспільну тему в публіцистичному стилі на тему "Природа - мати. Будь же сином"12584
6 Образ Сехісмундо у драмі "Життя це сон" (Кальдерон)12488
7 Мужній і шляхетний лицар Айвенго (Образ Айвенго. В. Скотт)12280
8 Твір на тему поспішай робити добро11800
Реклама
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення
загрузка...

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: « Еволюція ідеології комунізму: від Т. Мора до К. Маркса» (ID:10781)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       4 стр.
Размер в архиве:   17 кб.

Контрольна з політології - 10 стр.


План




1. Еволюція ідеології комунізму: від Т. Мора до К. Маркса


Перші паростки ідеології комунізму сягають ще ХV-ХVI століть. В період первісного накопичення капіталу
виникають теорії, які критично реагують на явища, пов’язані з соціальною диференціацією, що поглиблювалася. І
хоча ці теорії виникають на початку раннього капіталізму, в них вже передбачаються перспективи (насамперед
антагоністичні) капіталістичного суспільного ладу і висловлюються ідеї соціальної рівності людей. Це
передбачення має утопічний і ілюзорний характер, так як віддзеркалює об’єктивно неіснуючі суспільні умови і
сили тодішнього суспільства.

Утопічні вчення ХVI ст. пов’язані перш за все з працями англійського гуманіста Томаса Мора та італійського
монаха Томмазо Кампанелли.

Томас Мор (1479-1555) походив з багатої родини королівського юриста. Його гуманістичний світогляд сформувався
ще в Оксфордському університеті, центрі тодішніх англійських гуманістів. Як член парламенту, він сміливо
виступає проти фінансових махінацій короля Генріха VII, проти його деспотизму. Цим він сприяв зростанню свого
авторитету серед лондонської дрібної буржуазії. На королівській службі в якості канцлера Генріха VIII він стає
супротивником реформаторських зусиль короля. Згодом був страчений.

Творчість Мора є яскравим виразом гуманістичного морального ідеалу, вченням про гідність людини і її свободу.
Трагічні обставини його смерті ніби означали кінець мрій про золотий вік.

В своєму головному творі “Книга воістину золота і однаково корисна, як і дотепна, про найкращий устрій держави
і про острів Утопія” він розмірковує про соціальні і політичні проблеми епохи. Книга написана в формі діалогу,
в якому приймаються і заперечуються офіційні політичні установки. В першій частині роботи дається критика
англійського суспільного устрою, у другій подаються устрій і життя на видуманому острові Утопія.

Томас Мор був одним з засновників утопічного соціалізму. У своїй творчості він проявився як раціоналіст, його
соціальне вчення відповідає рівню наукового знання того часу. Свої уявлення про нове суспільство він не вважав
фантазією, хоча і усвідомлював можливі складнощі при їх реалізації. Він покладався на допомогу освіченого
правителя при реалізації своїх ідей і вважав, що втілити їх в життя можна вже в найближчому майбутньому. В
цьому також проявлялася ілюзорність, нездійсненність його вчення, яке входить в історію мислення як
“утопічне”.

Томмазо Кампанелла (1568-1639) був одним з представників італійської філософії природи, однак більш значну
роль зіграло його соціальне вчення: окрім “Міста Сонця” він написав “Про християнську монархію”, “Про церковну
владу”, “Про іспанську монархію”. Він відстоює єдність церковної і світської влади, відкидає протестантську
Реформацію, проголошує ідею влади папи над усіма християнами.

Він виражає думку про необхідність великих суспільних перетворень, спрямованих на реалізацію царства божого на
землі, закликає у відповідності з християнською совістю до ліквідації приватної власності і експлуатації. На
відміну від Мора він повністю переконаний у можливості реалізації цього перевороту силою масового повстання.
Кампанелла стає на чолі заколоту в Калабрії, окупованій іспанцями. Після поразки заколоту він втік, був
схоплений і засуджений на довічне ув’язнення. Провів у в’язниці більше 25 років, написав там більшість своїх
книг, в тому числі і “Місто Сонця”.

Книга “Місто Сонця” виникла не випадково, вона знаходиться у повній відповідності з усім духовним і політичним
життям автора, котрий на власному досвіді пізнав страждання мас. На відміну від Мора, він не звертає великої
уваги на економічні проблеми. Ліквідацію приватної власності він вважає можливою, виходячи з моральних
настанов християнства.

Державний устрій Сонячного міста він подає як ідеалізовану теократичну систему, на чолі якої стоїть жрець,
перший духівник, Метафізик, відзначений сонячним символом. Його помічники – Влада, Мудрість і Любов –
займаються питаннями війни і миру, військовим мистецтвом і ремеслом; вільними мистецтвами, науками, шкільною
освітою; питаннями контролю народжуваності, виховання, медициною, землеволодінням, тваринництвом. Політична,
світська влада переплітається з духовною. Релігія громадян міста Сонця зливається з філософією природи, задача
складається у їх поєднанні.

Мор і Кампанелла належать до попередників більш пізніх ідеологічних течій, які в наш час набули вигляду
комунізму; їхні соціалістичні утопії являють собою ідейно цілу і плідну течію соціально-політичних концепцій
Ренесансу. В своїй творчості вони розвивають ідеї емансипації і гуманізму.

Подальший розвиток утопічного соціалізму пов’язаний з іменами Сен-Симона і Фур’є у Франції, Оуена в Англії,
які розробляли свої власні соціальні системи ідеального державного устрою.

Проте найбільш сприятливі умови для розвитку радикальних соціалістичних ідей склалися в подальшому у
Російській імперії.

Наприкінці ХVIII – на початку ХІХ ст. в Росії зароджується теорія революції – обґрунтування необхідності зміни
соціально-економічного ладу насильницьким шляхом.

До цього в Росії були об'єктивні передумови. Криза феодально-кріпосницького ладу супроводжувався розвитком
усередині країни двох рівнобіжних процесів, прямо протилежних по своїй соціальній спрямованості: з одного
боку, кріпосництво продовжувало зміцнюватися і посилюватися, досягши свого апогею до початку XIX в., з іншого
боку — буржуазні відносини й у промисловості, і в сільському господарстві, і в області культури пробивали собі
дорогу крізь товщу кріпосництва, підточуючи його підвалини. У європейському масштабі це виглядало так:
передові країни Західної Європи — країни «першого ешелону» капіталізму і велика східноєвропейська держава —
феодально-абсолютистська Росія рухалися по різних, причому протилежних історичних шляхах. То була епоха, коли
капіталізм йшов у гору, а буржуазія стояла на чолі соціального прогресу. І Росія не могла ухилитися від
виклику часу.

Ліквідація кріпосництва об'єктивно висувалася як назріла історична необхідність, як корінна задача
національного розвитку. Теоретичне обґрунтування необхідності революції в цих умовах висунув відомий публіцист
і філософ А.Н. Радищев.

У 80 — 90-і рр. XVIII в. А.Н. Радищев, розглянувши різні варіанти звільнення народу від кріпосного рабства —
звільнення зверху чи знизу, — віддав перевагу повстанню народу, тобто революції. Ця революція в силу
об'єктивних умов того часу могла бути тільки буржуазною (буржуазно-демократичною), і вона вивела б країну на
шлях капіталістичного, прогресивного розвитку. Відкриття ж їм революційного шляху як назрілої історичної
потреби загальнонаціонального розвитку Росії стало значним придбанням передової російської суспільної думки.

Першу практичну спробу змінити хід і напрямок розвитку російського суспільства почали більш 170 років тому
дворянські революціонери-декабристи. Будучи революціонерами, вони вважали, що для знищення самодержавства і
кріпацтва необхідна революція, і першими порушили питання про її підготовку, а в грудні 1825 р. зробили першу
атаку на самодержавно-кріпосницький лад. Декабристи, судячи з їхніх програмних документів, хотіли перетворити
російське суспільство і державу відповідно до духу епохи і потреб історичного розвитку країни, направивши її
по новому, тоді буржуазному шляху. Саме в революційному втручанні в історичний процес з метою відкрити перед
Росією шлях більш прогресивного капіталістичного розвитку полягав історичний зміст їхнього виступу. Цікаво,
однак, що декабристи (П.І. Пестель у його «Руській правді»), розробляючи принципи майбутнього устрою
російського суспільства, не копіювали порядків, що установилися па Заході, в Європі й Америці, а відносилися
до них критично. Вони вже бачили ряд пороків сучасного їм західного суспільства (влада багатих, формальність
рівності, рабство і расизм в Америці і т.п.).

Отже, питання про революцію як спосіб впливу на історію з метою зміни її напрямку було і теоретично, і
частково практично поставлене наприкінці XVIII і в першій чверті XIX ст., ставши невід'ємним елементом
російського визвольного руху. Повстання декабристів, незважаючи на поразку, що відкинула країну на десятиліття
назад, зміцнило в ньому революційну традицію, відтіснивши реформістську на задній план.

Подальший розвиток ідеології побудови соціалістичного суспільства, перетворення її в сучасну ідеологію
комунізму тісно пов'язаний з творчістю німецького економіста Карла Маркса. Марксизм виявився однією з найбільш
впливових ідеологій ХХ століття. Маркс вперше зробив спробу обґрунтувати економічні передумови соціальної

Замовити реферат
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1545
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником7351
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити1564
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»2652
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана7739
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4201
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4116
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5390
Реклама

Цікаве
загрузка...